Publicystyka, 29 października 2018

Niezależnie od tego, czy szukasz właśnie pracy, czy też jesteś w szczęśliwym miejscu na swojej drodze rozwoju zawodowego, warto prowadzić konto na LinkedIn. To taki Twój życiorys zawodowy online, dzięki któremu budujesz sieć kontaktów i po prostu dajesz się znaleźć odpowiednim osobom. 96% rekruterów używa serwisu LinkedIn do poszukiwania kandydatów i weryfikowania informacji o nich. Skoro mamy już jasność, że warto mieć profil na LinkedIn, pozostaje nam ustalić, jak zbudować i prowadzić go dobrze. O tym przeczytasz w artykule.

LinkedIn to nie tylko CV online

Na początek należy zaznaczyć, że oczywiście dobrze uzupełniony i przemyślany profil na LinkedIn to podstawa, ale też punkt wyjścia do innych działań. LinkedIn to także (lub przede wszystkim) świetne źródło branżowej wiedzy i sieć kontaktów zawodowych. To najbardziej odpowiednie w internecie miejsce do networkingu i działań związanych z Twoją karierą.

Możesz powiedzieć: „Ok, na LinkedIn’ie mogę obserwować autorytety światowego biznesu, czerpać od nich wiedzę, ale co ja mogę tam zdziałać, jeśli jestem na początku drogi zawodowej i ni mam bogatego doświadczenia?”. Otóż wiedz, że nie jest to portal tylko dla osób z listą zawodowych sukcesów, którymi może się tutaj chwalić. Twój profil to nie tylko CV online, nie musisz tu skupiać się na doświadczeniu zawodowym, które dopiero je budujesz.

Na swoim profilu możesz budować swój wizerunek pracownika już na początku drogi zawodowej. Jest tu miejsce na Twoje umiejętności, które przecież masz i zdobywasz nie tylko poprzez doświadczenie komercyjne. W podsumowaniu możesz napisać o swoich celach zawodowych i kompetencjach, które zdobywasz.

Dobry profil na LinkedIn – wskazówki

Wiemy już po co i dla kogo, teraz czas na konkretne wskazówki – jak.

1. Uzupełnij profil w 100%

Wykorzystaj wszystkie możliwości, jakie daje profil, warto wypełnić wszystkie pola. Oczywiście, jeśli nie znasz żadnych języków obcych, nie warto kłamać. Ale przemyśl takie pola jak nagłówek, czy podsumowanie – na pewno możesz wpisać tam coś od siebie. Twój profil powinien być spójny a Twoim CV, aktualizuj go na bieżąco.
Istotnym elementem jest link do Twojego profilu. Z założenia może on być ciągiem znaczków, który nie prezentuje się dobrze. W prosty sposób możesz edytować link do profilu na np. linkedin.com/anna-kowalska. Taki link dużo lepiej wygląda, jeśli chcesz go przesłać rekruterowi czy umieścić w CV.

W informacjach podstawowych profilu możesz także zamieścić linki zewnętrzne do swoich projektów. Jeśli prowadzisz blog, publikujesz artykuły, masz portfolio online lub własną stronę www, koniecznie się tym podziel.

2. Dobierz odpowiednie zdjęcie

Ten punkt może brzmieć jak frazes, ale należy pamiętać, że LinkedIn to portal o charakterze profesjonalnym, biznesowym i w takiej konwencji powinno być też Twoje zdjęcie profilowe. Pomijając już aspekt techniczny (zdjęcie powinno być aktualne, wyraźne i w jakości umożliwiającej identyfikację Twojej osoby), skupmy się na tym, co zdjęcie o Tobie mówi. Nie są dobrym pomysłem fotki z imprezy, wakacji, czy „selfie”. Z drugiej strony nie znaczy to, że akceptowalne są tylko zdjęcia w białym kołnierzyku z poważną miną. Wyglądaj profesjonalnie i sympatycznie, uśmiech jest mile widziany. Bywają także zdjęcia niekonwencjonalne, uzasadnione kontekstem zawodowym.

Przykład: Kuba jest przewodnikiem na leśnych wycieczkach survivalowych. Zdecydowanie bardziej wiarygodnie będzie wyglądało jego zdjęcie w bardziej sportowym stroju, zrobione w terenie niż standardowe zdjęcie biznesowe.

LinkedIn daje Ci też możliwość ustawienia cover photo (grafika w nagłówku Twojego profilu, w tle). Tutaj możesz wykazać się kreatywnością.

3. Edytuj nagłówek

LinkedIn wypełnia go automatycznie pierwszą pozycją z Twojego doświadczenia. Warto jednak to miejsce wykorzystać na przedstawienie najważniejszych rzeczy, które chcesz o sobie powiedzieć potencjalnemu pracodawcy. Niech to będą konkrety: czym się zajmujesz, co jest Twoją specjalnością. Wpisz tam słowa kluczowe, czyli takie, po których rekruter lub pracodawca może Cię wyszukać w wyszukiwarce LinkedIn. Masz do wykorzystania 120 znaków.

Kiedy jeszcze nagłówek jest przydatny? Np. kiedy chcesz nieco zmienić swój profil zawodowy.

Przykład: Marek jest od 2 lat jest specjalistą ds. sprzedaży w firmie Eco Snack. Odnosi sukcesy, ale chciałby skierować swoją karierę w stronę marketingu oraz zmienić branżę z FMCG na motoryzację.

Jeśli nie wypełni nagłówka rekruter zobaczy tylko: Specjalista ds. sprzedaży, Eco Snack. Z pewnością bardziej przyciągnie uwagę, jeśli jego nagłówek zawodowy będzie wyglądał tak:
Buduje strategie sprzedaży w oparciu o plany marketingowe. Stosuje narzędzia marketingu, aby generować leady. Pasjonat motoryzacji, pisuje dla czterykolka.pl

4. Napisz dobre podsumowanie

Podsumowanie jest bardzo ważnym elementem, widnieje na profilu jeszcze przed doświadczeniem zawodowym. Zastanów się, co chcesz o sobie powiedzieć. Podsumowanie na LinkedIn to coś w rodzaju listu motywacyjnego w aplikacji do pracy. Zaznacz tu najważniejsze doświadczenia zawodowe, sukcesy, specjalności, czy cele zawodowe.

Tutaj także pamiętaj o słowach kluczowych. Frazami kluczowymi może być branża, w jakiej pracujesz lub chcesz pracować, pojęcia branżowe, które są Ci dobrze znane, narzędzia, z jakich korzystasz w pracy, kompetencje jakie posiadasz. Możesz zainspirować się kontami innych osób o podobnym profilu zawodowym, blogami czy prasą branżową, a także treścią ofert pracy, które Cię interesują.

W podsumowaniu zawodowym możesz napisać o rzeczach, na które nie ma miejsca w doświadczeniu zawodowym. Napisz o działalności w organizacjach, o wolontariacie, o swoich pasjach jeśli może to mieć znaczenie dla pracodawcy czy rekrutera.

Podsumowanie zawodowe może odegrać kluczową rolę na Twoim profilu, jeśli nie masz dużego doświadczenia zawodowego. Napisz tutaj, jakie umiejętności posiadasz nawet, jeśli nie miałeś/łaś okazji wykorzystać ich w pracy zawodowej. Napisz, jakie są Twoje cele zawodowe i co robisz, żeby je osiągnąć (czego się uczysz, jakie projekty realizujesz).

W podsumowaniu masz do wykorzystania aż 2000 znaków. Nie rozciągaj go jednak bez potrzeby. Zazwyczaj wystarczy już nawet 600 znaków.

5. Opis stanowiska to nie tylko nazwa i pracodawca

Ta sama nazwa stanowiska u różnych pracodawców i w różnych branżach może oznaczać inny zakres obowiązków, inne projekty i umiejętności.

Przykład: Praca na stanowisku sekretarki w jednej firmie może zamykać się na przyjmowaniu gości i klientów w recepcji, prowadzenie książki korespondencji, odbieranie telefonów i zaopatrywaniu firmy w artykuły biurowe. To samo stanowisko w innej firmie może rozszerzyć ten zakres obowiązków o prowadzenie kalendarza i organizowanie spotkań, obsługę delegacji i wyjazdów służbowych, proste fakturowanie czy prowadzenie korespondencji w języku angielskim.

Warto zatem napisać o najistotniejszych obowiązkach, o Twoim udziale w różnych projektach, o Twoich sukcesach. Niech to będą konkretne, wymierne sukcesy. Podawaj liczby, jeśli tylko możesz. Na przykład zamiast: „Istotnie przyczyniłem się do wzrostu sprzedaży” napisz: „Zwiększyłem sprzedaż produktu x o 20% w ciągu kwartału.

6. Umiejętności i potwierdzenia

W tym miejscu najczęściej można złapać się na skłonności do koloryzowania. Wpisz tylko te umiejętności, które rzeczywiście posiadasz. Pamiętaj, że każda nieprawda zadziała na Twoją niekorzyść przy bliższym poznaniu, np. podczas rekrutacji.

Wybieraj takie umiejętności, które LinkedIn rozpoznaje. To ważne, żeby Twój profil pojawiał się częściej w wynikach wyszukiwania. Kiedy wpisujesz umiejętność, zwróć uwagę, czy znajduje się ona na rozwijalnej liście. Jeśli nie, być może w pisowni jest błąd, albo taka fraza jest rzadko wyszukiwana przez innych użytkowników (w tym rekruterów).

Zdobywaj potwierdzenia swoich umiejętności. Jak? Skorzystaj z zasady wzajemności. Potwierdzaj umiejętności innych użytkowników z Twojej sieci kontaktów. Być może zechcą odwdzięczyć się tym samym.

7. Rekomendacje

LinkedIn daje Ci możliwość zebrania rekomendacji zawodowych od konkretnych osób. Rekruterzy mają świadomość, że potwierdzenia umiejętności pochodzą często od znajomych, którzy nie mają okazji przekonać się o ich autentyczności. Dlatego rekomendacje mają dużo większą wartość i znaczenie.

Jak zdobyć rekomendacje? Po pierwsze, najprościej jak się da, po prostu o nie poprosić. Zwróć się do współpracowników, czy pracodawcy. Tutaj warto zwrócić uwagę, że poproszenie obecnego szefa o rekomendację może wzbudzić podejrzenie, że myślisz o zmianie pracy. Zalecamy ostrożność. Poprzedni pracodawcy natomiast nie powinni mieć z tym problemu, oczywiście jeśli byli zadowoleni ze współpracy z Tobą.

Po drugie możesz znów liczyć na zasadę wzajemności, pisząc rekomendacje innym użytkownikom. Pamiętaj jednak, że wiarygodne rekomendacje odnoszą się do konkretnych sytuacji zawodowych, przywołują konkretne projekty, a nie zamykają się w ogólnikach.

8. Zbuduj sieć kontaktów

LinkedIn to portal społecznościowy, jego istota opiera się na relacjach zawodowych. Liczba kontaktów ma znaczenie dla widoczności Twojego profilu i Twojej aktywności w serwisie.
Jak zacząć budować sieć kontaktów? Niedoceniana jest opcja wyszukiwania absolwentów Twojej uczelni. Zaproś znajomych ze studiów, kursów i szkoleń. Następnie sięgnij do znajomości z poprzednich miejsc pracy. Korzystaj też z podpowiedzi, które podsuwa Ci LinkedIn.

Dobrą praktyką jest dołączenie do zaproszenia krótkiej wiadomości, informującej o tym, skąd się znacie lub dlaczego chcielibyście dodać zapraszaną osobę do swojej sieci kontaktów.
Jeśli szukasz pracy lub myślisz o zmianie, zapraszaj rekruterów. To dla nich sygnał, że kontakt w sprawie propozycji pracy jest mile widziany. Rekruterzy często specjalizują się w konkretnych specjalnościach i branżach. Zapraszaj tych, których może zainteresować Twój profil.

9. Bądź aktywny

Aktualizuj swój profil o nowe doświadczenia zawodowe, ukończone szkolenia, zdobyte umiejętności.

Publikuj na tablicy: udostępniaj artykuły branżowe ze swoim komentarzem, informuj o tym, że bierzesz udział w szkoleniach, chwal się sukcesami zawodowymi (jeśli jest to zgodne z polityką Twojego pracodawcy).

Na LinkedIn funkcjonują także grupy tematyczne. Warto w nich uczestniczyć i być aktywnym. Dziel się wiedzą, pomagaj rozwiązywać problemy – to kształtuje Twój wizerunek jako eksperta w branży.

LinkedIn to temat na oddzielne szkolenia, trudno więc zamknąć temat w artykule na tyle nie rozwlekłym, żeby ktoś miał ochotę go przeczytać. Mam jednak nadzieję, że tych kilka wskazówek okaże się dla Ciebie pomocne. Do dzieła!

Facebook
LinkedIn