Polski rynek pracy już od dłuższego czasu ma problemy z zaspokojeniem potrzeb rekrutacyjnych nie tylko większych firm, ale też w zasadzie każdej na rynku. Jednym z ważniejszych powodów jest bardzo niskie bezrobocie, które wynosi około 5,5% (stan na styczeń 2020).

Gdzie szukać?

Nic dziwnego więc, że pracodawcy poszukują nowych rozwiązań, które pozwoliłby na spełnienie swoich celów rekrutacyjnych. Jednym z nich jest relokacja pracowników – okazuje się, że jest to sposób atrakcyjny również dla kandydata. Zmiana miejsca zamieszkania to nie tylko możliwość poznania nowego środowiska, ale także zdobycie doświadczenia oraz możliwość awansu oraz poprawienia swojej sytuacji finansowej. Oczywiście, w wyścigu o kandydata, zazwyczaj wygrywają firmy, które oferują więcej, a także znajdują się w odpowiedniej lokalizacji. W tym miejscu zdecydowanie przewagę mają miasta takie jak Warszawa, Kraków, Gdańsk, Poznań, Katowice czy Wrocław. Spowodowane jest to głównie nagromadzeniem sporej ilości liczby dużych firm, często z sektorów, które są szczególnie narażone na braki kadrowe (mowa tutaj o IT, sektorze BPO oraz SSC). Nie bez znaczenia jest sama atrakcyjność miasta. Co ciekawe, według danych statystycznych, nie ma znaczenia wiek kandydata. Przeprowadzkę w celu zmiany pracy rozważa praktycznie taka sama ilość osób do 33 roku życia (około 70%), jak i w przedziale 34-50 (około 60%).

Na co można liczyć?

 

Przeprowadzka często wiąże się ze stresem, zmianą trybu życia, rozłąką z rodziną, przyjaciółmi oraz szeregiem innych niedogodności. Nic dziwnego więc, że praktycznie każdy pracodawca, który jest zainteresowany kandydatem z innego miasta, stara się go zachęcić określonymi bonusami, najczęściej określanymi jako pakiet relokacyjny. Z reguły w jego skład wchodzą rzeczy takie jak:

– jednorazowy bonus pieniężny – zazwyczaj jest to kwota stanowiąca miesięczne wynagrodzenie; przy rekrutacjach wyższego szczebla może wzrosnąć nawet do półrocznej pensji

– pokrycie opłat za wynajem mieszkania – sytuacja podobna jak powyżej, najczęściej jest to pomoc w pierwszym miesiącu w nowym mieście. Bywa także, w sytuacji rekrutacji zagranicznych, że jest to także pomoc w znalezieniu takiego mieszkania czy nawet wynajęcie określonego miejsca dla pracownika

– wyższe zasadnicze wynagrodzenie – przewyższające te, które pracownik mógłby uzyskać w swoim poprzednim miejscu zamieszkania

– opłacenie noclegów, hoteli a także kosztów transportu do nowego miejsca – w przypadku rekrutacji zagranicznych jest to także np. opłacanie podróży samolotem do kraju rodzinnego, zazwyczaj 2-3 razy do roku.

Zdarza się również, że firmy decydują się także na bardziej rozbudowaną pomoc – przykładowo jest to znalezienie miejsca pracy dla partnera/partnerki, czy też żłobka albo określonej szkoły dla dzieci.

Wyższa pensja nie jest decydującym czynnikiem. Kandydaci bardzo często podają takie powody jak: możliwość dalszego rozwoju, zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym oraz atrakcyjność miasta jako miejsca do życia.

Korzyści

Relokacja stała się w tym momencie na tyle istotnym zjawiskiem, że zainteresowały się nią samorządy oraz władze miast. Z ich punktu widzenia jest to nowy mieszkaniec, który będzie powiększał rynek konsumencki. Ze strony firmy jest to okazja by sięgnąć po osoby, które dotychczas były niedostępne na lokalnym rynku. A dla kandydata to oczywiście szansa na rozwój oraz znalezienie nowego, bardziej satysfakcjonującego miejsca do życia.